۱۴۰۴.۰۵.۱۲

چهارمین روز از چهل و پنجمین نشست مدیران مراکز استانی حوزه هنری با تحلیل و بررسی عملیات هنری رسانه‌ای مراکز استانی طی ۱۲ روز جنگ تحمیلی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی حوزه هنری انقلاب اسلامی، در نشست مدیران مراکز استانی، احمد خلیلی معاون برنامه‌ریزی و امور راهبردی حوزه هنری به ترسیم چشم‌انداز حوزه هنری در جنگ پرداخت.

وی با اشاره به اتفاقات روز اول جنگ و جمع شدن افراد در حوزه هنری اظهار کرد: ما در روز نخست سعی کردیم حداقل محورهای محتوایی را تعریف کنیم و ببینیم می‌خواهیم روی چه موضوعی تمرکز کنیم که اولین مضمون امید بود. ما فکر کردیم باید حس شکست را از ذهن جامعه دور کنیم. نکته دوم معنابخشی به جنگ بود و بعد از آن روایت مظلومیت مردم.

خلیلی ادامه داد: تمرکز روی کسانی که در اذهان مردم خوشنام بودند و مسئله سرعت چیزی بود که به کمک ما آمد. همچنین بحث هوش مصنوعی در این مسیر چیزی بود که ما فکر کردیم باید به سمت آن رویم.

وی در ادامه به تولید ۲۰ اثر در حوزه مستند، فیلم کوتاه فیلم بلند و نیمه بلند اشاره کرد و افزود که از این میان ۷ فیلم کوتاه خلق شد. همچنین در این زمینه از آثاری هم که قبلا تولید شده بود استفاده کردیم که «شناسایی جاسوسان موساد» از جمله آن بود.

تولیدات

خلیلی در ادامه به مستندهایی که یادآور می‌شود زندگی در جریان است، اشاره کرد و سپس اظهار کرد: در بخش فضای مجازی ما با ظرفیت‌های قابل توجه استانی و ملی مواجه بودیم.

معاون برنامه‌ریزی و امور راهبردی حوزه هنری یادآور شد: آیتم‌های کوتاه فضای مجازی به ارکان فعالیت حوزه هنری در ایام جنگ تبدیل شد و بیش از ۲۴۰ آیتم کوتاه تولید شد. همچنین یکی از اتفاقات خوب حوزه هنری در این ایام ایجاد مرکز تولیدات تلویزیونی در سازمان سینمایی بود که اگرچه در برنامه تلویزیونی ایده خوبی داشت با شکست مواجه شد. برنامه دیگر که مرکز هنری رسانه‌ای سلوک تحت عنوان «سوره فتح» تولید کرد که معنابخشی به جنگ را برعهده داشت. برنامه «ماجرا» که به وقایع صریح و بدون سانسور دهه ۶۰ اختصاص دارد در قالب صفحات مجازی و برنامه تلویزیونی و نشریه «ماجرا» منتشر شد و برای روایت‌سازی دسته اول به سراغ مسئولان سطح یک نظام رفت. همچنین تولید قطعه‌های موسیقی و نماهنگ‌هایی مثل «علاج» از دیگر اقدامات موفق بود.

وی افزود: رشته بعدی که کار روی آن انجام شد، نقاشی بود که از طریق مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری به بیش از ۹۰ نقاشی رسیدیم که برخی از آنها در مرحله انتشار شهری است.

خلیلی به نقاشی‌های دیواری میرفتاح و استفاده از ظرفیت نقاشی دیواری اشاره کرد. وی همچنین اظهار کرد: بیش از ۵۰۰ پوستر در مرکز هنرهای تجسمی حوزه هنری و استانها تولید شد. از کارهای خوب استانی هم پویش «ایران خونمونه» بود که بعد به اکران محیطی در برخی شهرها رسید.

وی در بخش دیگری از سخنانش به اعزام تیم روایت‌نویسی و خلق شعرهای واکنش سریع، انتشار کلیپ‌های شعرخوانی، تولید داستانک‌ها توسط باشگاه ادبی بانوی فرهنگ، راه‌اندازی پویش‌هایی چون «پرچمت بالاست ایران» و برگزاری گفتارهای جنگ و وطن توسط  پژوهشکده فرهنگ و هنر اسلامی پرداخت و اعلام کرد که قریب به ۱۲۰۰ تا ۱۵۰۰ اثر در بخش‌های مختلف از عکس و موسیقی گرفته تا برنامه‌تلویزیونی در ایام اخیر تولید شده است.

وی در تحلیل وضعیت موجود کنشگری هنری رسانه‌ای به نقاط ضعف اشاره کرد که از جمله آن عدم تجمیع و آرشیو تولیدات، نبود توزیع هدفمند برای شبکه مخاطبان، تمرکز بر مخاطب داخلی و مذهبی و کم‌توجهی به مخاطبان خاکستری و بین‌المللی، کیفیت پایین برخی تولیدات بود.

فرصت‌ها

خلیلی در سخنانش بهینه‌سازی و چابکسازی سازوکارها و فرآیندهای اداری و بوروکراتیک، توسعه و تقویت تعاملات و ارتباطات بین بخشی، توسعه و تقویت شبکه فعالان و کنشگران هنر انقلاب، ظهور و بروز استعدادهای دیده‌نشده در شرایط بحرانی، وجود چهره‌ها و سرمایه‌های هنری شاخص و قابل اعتنا در خانواده هنر انقلاب و افزایش میل به مصرف محتواهای هنری رسانه‌ای توسط مخاطبان ملی را از جمله فرصت‌ها برشمرد.

تهدیدات

وی همچنین افزایش توقعات و فشار حاکمیت بر حوزه هنری در خصوص کنشگری بهتر، گم کردن مضامین و پیام‌های کلیدی در مسیر تاثیرگذاری و نقطه‌زنی آثار هنری در نسبت با مخاطبان، فقدان طراحی برای مخاطبان هدف در تولیدات هنری، کمبود منابع مالی، غلبه بی‌انگیزگی و ترس در بخشی از بدنه کارمندی کشور و افزایش هزینه‌ها پشتیبانی و کمک تولیدی را از جمله تهدیدهای موجود معرفی کرد.

خلیلی جنگ را فرصتی برای پالایش درونی و بیرونی دانست و افزود: شرایط فراهم شده تا تعاملات و ارتباطات شبکه بودن محقق شود.همچنین باید دقت داشت که تا اثر هنری به مصرف مخاطب نرسد اثرگذار نخواهد بود و گویا تولیدی هم صورت نگرفته است.

در بخش دیگر این نشست جواد شاه‌مرادی مدیر مرکز هنری معاونت راهبری استان‌های حوزه هنری ضمن یادآوری اینکه این نشست با هدف تقویت نقاط قوت و کاهش ضعف‌ها و همچنین هم‌افزایی استان‌ها برگزار شده گفت: جنگ فرصتی بود تا خود را در بخش‌هایی که کمرنگ بودیم یا سازوکاری برایش نداشتیم، ترمیم کنیم. بر همین اساس هر اتفاقی که در استان‌ها رخ داد موجودیتی بود که از قبل شکل گرفت.

مدیر مرکز هنری معاونت راهبری استان‌ها با اعلام اینکه عملکرد استان‌ها نسبت به قبل رشد قابل توجهی داشته بر این نکته تأکید کرد که سرعت عمل از ویژگی عمده فعالیت‌های مراکز استانی بوده است.

وی همچنین افزود: فقدان ارتباط قبلی با هنرمندان، همراه نبودن نیروهای حوزه هنری، فراهم نبودن همکاری‌های بین دستگاهی و شوک و گیجی ابتدای واقعه و نرسیدن به خط محتوایی و برنامه‌های عملیاتی در برخی استان‌ها باعث کاهش سرعت عمل در نسبت‌یابی سریع با موضوع و ورود به میدان است.

شاه‌مرادی موفقیت نسبی در تعامل و مشارکت بین دستگاهی اکثر استان‌ها با صداوسیما، شهرداری و سازمان تبلیغات را از اتفاقات خوب در مراکز استان‌ها برشمرد و افزود: همچنین شکل‌گیری قرارگاه هنری در برخی استان‌ها، رسیدن به الگوهای چابک تامین مالی و درک ضرورت تمرکز قالبی مخاطبی و توزیعی از نکات مثبت در عملکرد استان‌ها بوده است‌.

وی ادامه داد: در عملیات اخیر استان‌ها به این نتیجه رسیدند که تولیدات باید به دست مخاطب برسد بنابراین حرکت مطلوب‌تری برای توزیع تولیدات در صداوسیما، فضای مجازی، اکران شهری و هیئات داشتند.

مدیر مرکز هنری معاونت راهبری استان‌ها در بخشی از سخنانش بر اندیشه‌ورزی و کنشگری میدانی برخی استان‌ها اشاره کرد.

وی از جمله عوامل موثر بر دیده شدن آثار را ایده‌های خوب و خلاقانه، به هنگام بودن محتوا و زمان انتشار، کیفیت هنری، تمرکز بر مخاطب مشخص، متناسب بودن بوم به لحاظ محتوا و تمهید بستر توزیعی متناسب با هر قالب هنری برشمرد.

شاه‌مرادی همچنین شتابزدگی در تولید و پخته شدن ایده، ضعف در توزیع تولیدات را از ضعف‌ها در عملکرد استان‌ها دانست و بر ضرورت هم افزایی میان استان‌ها تاکید کرد. سعید لشگری معاون راهبری امور استان‌های حوزه هنری نیز در این نشست ماهیت کارهنری را تولید دانست و یادآور شد که حتی در توزیع اثر هنری این تولید است که اهمیت دارد.

وی در بخشی از این نشست اظهار کرد: اگر ارتباط با هنرمندان، دستگاه‌ها، کارمندان مراکز و هسته‌های سخت را نداشته باشیم تکرار چنین واقعه‌ای نتیجه‌ای تکراری خواهد داشت و به همین دلیل هم آسیب‌شناسی عملکرد مراکز استانی طی ۱۲ روز جنگ یک ضرورت است.

سعید لشگری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی در بخش دیگر این نشست اظهار کرد: ما در جهت‌گیری حوزه ضعف داریم و کنش جدی و کاری که میدان را دستخوش تغییر کنیم، نداریم.

در بخش دیگری از چهارمین روز نشست چهل و پنجم مدیران مراکز استانی حوزه هنری، صالح سلطانی اقدامات شاخص فراتهران در ایام جنگ ۱۲ روزه را بررسی کرد.

وی پنج عنصر برجسته فراتهران را سرعت‌عمل در ورود به میدان، موفقیت نسبی در تعاملات بین دستگاهی، افزایش توجه به مساله توزیع، درک ضرورت تمرکز فرمی و تکنیکی و خلق الگوهای چابک تامین مالی دانست.

۱۲ فعالیت استانی

وی درادامه ۱۲ اقدام شاخص مراکز استان‌ها را معرفی کرد و گفت: پویش «ایران خونمه» از استان اصفهان دارای خلاقیت در ایده‌پردازی، تمرکز بر توزیع محتوایی و تعامل و هم‌افزایی بین دستگاهی است.  دیوارنگاره «تسلیم دشمن» از استان فارس که پژواکش به رسانه‌های خارجی هم رفت با بهره‌برداری از عنصر هویتی بومی، استفاده از موثرترین بستر توزیع و صراحت در انتقال پیام تولید شده است. روایت‌های تولید شده در حلقه ادبی گوهر استان البرز با عبور از کلیشه‌های روایت‌پردازی، بیان غیرمستقیم پیام و پررنگ کردن داستان در خلق روایت خلق شده‌اند. نماهنگ «واسه آسمونت» استان آذربایجان غربی با بهره‌گیری از شهرت یک اثر شناخته شده، انتقال پیام سازگار با اولویت‌های ایام جنگ و اجرای فرمی و تکنیکی خوب به موفقیت در جذب مخاطب رسید. همچنین مجموعه فعالیت‌ها در حوزه «روایت» از استان سمنان با برخوداری از مایه هنری، تنوع‌بخشی با اشکال انتشار ورایت و تمرکز بر مزیت قالبی استان بوده است.

صالح سلطانی فیلم کوتاه «پایان» استان گیلان، را با رسایی، گویایی و اختصار محتوا و تناسب ایده و اجرا و ایده خلاقانه  و کانال «جنگه مگه» استان قزوین را بخاطر استفاده از الگوهای فراگیرسازی محتوا در فضای مجازی، خلق زبان و بیان مشترک با مخاطب هدف و تمرکز بر مزیت قالبی استان از دیگر اقدامات شاخص استان‌ها دانست.

وی ادامه داد: تشکیل قرارگاه «پرواز» در استان قم به علت تثبیت مرجعیت حوزه هنری در زیست بوم فرهنگ و هنر استان، پشتیبانی فنی و محتوایی از دغدغه‌های اهالی هنر برای خلق اثر در ایام جنگ و تبدیل حوزه هنری به محل اجتماع و کنش هنرمندان موفق بوده است. مجموعه انیمیشن «گنبد احمق» استان کرمان نیز با بهره‌برداری از ظرفیت توزیعی، ایده خلاقانه و داشتن مخاطب هدف مشخص موفق عمل کرده است. بازنشر اثر هنرمند استان در پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر رهبری استان‌های ایلام و مرکزی با رسعت و بازده زمانای انتشاری بالا، استفاده از ظرفیت توزیعی موثر و تکنیک خوب جزو اقدامات شاخص بوده است. همچنین تولید و توزیع کارتون و کاریکاتور استان گلستان برای سرعت بالای انتشار، برنامه‌ریزی برای توزیع و ایده خلاقانه و اجرای ساده موفق بوده است.سلطانی در ادامه به عناصر کلیدی کنشگری هنری در وضعیت جنگ اشاره کرد و افزود: سازگاری حداکثری با شتاب وقایع میدانی، پرهیز از اقدامات غیرمنسجم، توجه به مخاطب هدف، ایجاد بستری برای حضور و فعالیت اهالی فرهنگ و هنر و جدی گرفتن مفهوم نقطه‌زنی در فعالیت‌ها عنصرهای کنشگری هنری بودند.

سعید لشگری معاون راهبری استان‌های حوزه هنری انقلاب اسلامی عنوان کرد: تولید آثار هنری باکیفیت از جمله دستاوردهای این ایام بوده ولی آنچه نیاز به حساسیت دارد کیفی شدن کارها است. در این دوره بحث توزیع برای ما بسیار جدی شده و اینکه مدیر مرکز استانی بجز مقام مدیریت تولید و روایت در جایگاه مدیر توزیع حضور دارد یک جهش ارزشمند است که باید حفظ شود.

وی در ادامه بحث میدان کنشگری و عملیات را مطرح کرد و به این نکته اشاره داشت که عملیات مراکز استانی، حوزه هنری را وارد سطح جدیدی از کنش‌ها می‌کند.

بیشتر بخوانید:

هشدار جلیلی به مدیران هنری: مراقب قطع ریشه‌های معرفتی انقلاب باشید

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha